Gunnar Morell

1941-11-06

Född 1941 och uppväxt i Dala-Fäggeby, en liten by i Dalarna där riksvägen mellan Hedemora och Falun korsar Dalälven. Föräldrarna var lanthandlare med vad detta innebar på den tiden. Alltså inte bara livsmedel, utan textiler, järnvaror, mjölkmaskinsutrustning, glasmästeri med mera. Dåtidens varuhus i byformat. Dessutom godsombud för busstrafiken, ombud för systembolag och apotek.

Uppväxten dominerades av skola och idrott då främst ishockey, fortboll och orientering. Samt därutöver arbete i affären. Men det roligaste var att skruva och laga olika prylar. Så det blev verkstadsskola och bilmekanikerutbildning istället för en fortsättning i affären . Första jobbet blev hos dåvarande Volvo-handlaren i Hedemora, Bil AB Gustaf Redhe.
Genom värnpliktstjänstgöringen hamnade jag i Söderhamn 1960, och där mötte jag min blivande hustru Berith. Så det var inget svårt beslut att ta, att stanna kvar i Söderhamn även efter avslutad militärtjänst. Och faktiskt är hon fortfarande min hustru.

Fick jobb direkt på Söderhamns Bil & Traktor, som drevs av legendaren Ivar Andersson. Ganska snart blev det också helgarbete hos Stig Wennberg på Shell-macken, och på Svea Bio som biografvaktmästare. Och det passade också bra med dessa extrajobb efter några år då jag efter kompletterande studier kom in på Teknis och blev klar maskiningenjör 1967. För under tiden hade vi gift oss och bildat familj då sonen Pär föddes 1966.
Efter skolan blev det jobb på Svensk Bilprovning, först ett par år i Sveg. Därefter hem till Söderhamn igen med tjänst i Hudiksvall och Söderhamn.

1981 erbjöds jag arbete som teknisk chef på SJ:s bussregion i Gävle, som jag nappade på. Hamnade 1987 på SJ:s huvudkontor på deltid med ansvar för fordonsutveckling och inköp. Blev 1989 teknisk chef för hela SJ Buss, som 1 januari 1990 bolagiserades under namnet Swebus. Ett arbete som fortsatte till 1997. I samband med att SJ skulle sälja Swebus till Stagecoach från Skottland, valde jag att sluta. Istället köpte jag deras verkstad i Söderhamn som man tänkte avveckla. Startade Söderhamns Buss & Truck 1 juli 1997, blev auktoriserad Scaniaverkstad 1998. Av hälsoskäl tvingades jag dock överlämna företaget i andra händer. Två av de anställda i företaget tog över, och 2003 lämnade jag bolaget för gott. I dag är det ny ägare till Söderhamns Buss & Truck, och verksamheten är livlig.

Eftersom jag alltid varit idrottsintresserad, och kanske främst då inom motorsporten, så blev jag snabbt engagerad i SMK Söderhamn i början av 60-talet. Som mångårig styrelseledamot med bland annat sekreteraruppdrag så försökte jag få lokala Söderhamns-Kuriren att skriva mera om just motorsport. Gick upp med resultatlistor och information från olika tävlingar. Samt klagade på att man gjorde så lite om motor. Nisse Blad, en annan legendar som var sportchef på Kuriren, sa bara kort: ”Skriv själv då!”

Sagt och gjort, på det viset blev man också frilansjournalist på Kuriren, men också åt övriga Hälsingetidningar och andra tidningar i landet. Ett jobb som pågick från början av 60-talet fram till mitten av 80-talet då jobbet hos Swebus tog för mycket tid. Ett frilansarbete som också innebar redaktionstjänst på helger och även jobb som fotograf och mörkrumsarbete. Eftersom jag frilansade så producerade jag mycket eget material, och inte bara beställt sådant. Tack vare att jag hade eget mörkrum i bostaden så kunde jag sköta allt hemifrån, och lämna in färdigt material till Kuriren och övriga tidningar.

Gunnar Morell
November 2012